Berg en Dal verbetert dienstverlening burgerzaken

Berg en Dal verbetert dienstverlening burgerzaken

BERG EN DAL – Inwoners van de kleine kernen in de gemeente Berg en Dal hoeven voortaan niet meer een heel eind te reizen om bijvoorbeeld een nieuw rijbewijs af te halen bij het gemeentehuis in Groesbeek. Het college van B&W heeft besloten om reisdocumenten, rijbewijzen en gehandicaptenparkeerkaarten gratis aan huis te bezorgen.

Ook komt er eenmaal per maand een ‘steunpunt burgerzaken’ in Beek, Leuth, Millingen aan de Rijn en Ooij voor eenvoudige zaken als paspoorten en rijbewijzen. De steunpunten zullen voorlopig elke maand één dagdeel (4 uur) geopend zijn.

Meer gemak voor de inwoners

De gemeente wil zo de dienstverlening van burgerzaken voor de inwoners van de kleine kernen verbeteren. Reisdocumenten en rijbewijzen zijn tegenwoordig 10 jaar geldig. De mensen hoeven zo nog maar eenmaal per 10 jaar naar het gemeentehuis te komen of gebruik te maken van het mobiele steunpunt: namelijk om de documenten aan te vragen.

Het college benadrukt dat dit meer gemak betekent voor met name inwoners die slecht ter been zijn, die moeten werken, geen eigen vervoer hebben, of zitten met kleine kinderen. De gratis thuisbezorging is overigens niet verplicht.

Niet voor iedereen

De gemeente wijst er op dat er een groep mensen is, die het moeilijk vindt om online via de gemeentelijke website diensten en producten aan te vragen. Het gaat volgens de gemeente om ongeveer 2.500 inwoners. Zij konden de afgelopen jaren terecht bij de balie in het gemeentehuis en bij het steunpunt in Millingen aan de Rijn. Deze dienstverlening wordt nu uitgebreid naar de andere kernen in de polder.

Nu op radio RN7: {{ current_item.title }} {{ current_item.title }}
Straks:
{{ next_item.title }}
{{ next_item.title }}