Druk op reactivering spoorlijn Nijmegen – Kleef groter, Provinciale Statenverkiezingen cruciaal

Druk op reactivering spoorlijn Nijmegen – Kleef groter, Provinciale Statenverkiezingen cruciaal

NIJMEGEN – De Provinciale Statenverkiezingen in Gelderland zijn cruciaal voor reactivering van de Keizerlijn tussen Nijmegen en Kleef. De Duitse politicus Stephan Haupt hoopt dat na de verkiezingen een soort ‘omdenken’ plaats gaat vinden.

Afgelopen week maakte Landrat Wolfgang Spreen bekend het mediationtraject tussen de Nederlandse en Duitse partners inzake de reactivering van de spoorlijn Nijmegen – Kleef te beëindigen. De reactivering is aan Duitse zijde zeer gewenst en men is bezig met de voorbereidingen op de aanbesteding van de spoorlijn Kleve – Düsseldorf van 2024. De Nederlandse partijen, Provincie Gelderland en gemeente Berg en Dal, gaven aan reactivering niet te zien zitten vanwege ‘barrièrewerking’ in het dorp Groesbeek. Gemeente Nijmegen liet deze mediationsessie verstek gaan.

Stefan Rouenhoff, CDU-lid van het parlement, betreurt het besluit om mediation te stoppen maar geeft de hoop niet op: “Het is te vroeg om dit project nu op te schorten”. Deze mening wordt gedeeld door zijn SPD Bondsstaat-collega Barbara Hendricks: “Ook ik betreur het besluit, maar het blijft belangrijk om nu aan de bal te blijven en de Nederlandse partijen te overtuigen van het belang van deze spoorlijn”.

Volledig fout signaal

Stephan Haupt (FDP-Landtag) ziet het dan ook als “een volledig fout signaal, dat het in deze tijd niet zou lukken om zo’n belangrijke grensoverschrijdende verbinding te realiseren”. Maurice Niesten (VIEV) onderschrijft dit volledig: “Afgelopen jaren hebben belangrijke onderwijsinstellingen en werkgevers zoals de Hochschule Rhein-Waal (Kleve), de Hogeschool Arnhem – Nijmegen, de Radboud universiteit, het regionaal opleidingencentrum (ROC) Nijmegen en het Radboud universitair medisch centrum zich positief over reactivering van deze spoorlijn uitgesproken en FNV heeft verklaard dat reactivering zeker een positieve bijdrage zal leveren aan de werkgelegenheid. In een interview heeft Arriva aangegeven ook te willen investeren in de spoorlijn Nijmegen – Kleve. Het blijft mij dan ook verbazen dat de provincie niet luistert naar deze argumenten en alleen maar de ‘barrièrewerking’ benoemt in Groesbeek. Anderzijds wordt wel het succes van de Valleilijn benoemd en is het station in Ede het verbindende element van dat dorp. Zo kan het in Groesbeek ook!

Hoop op provinciale verkiezingen

“Nu wordt er van alles gedaan om de busverbinding tussen Emmerich en Nijmegen te verbeteren. Dat is beter dan dat je niets doet. Maar een busverbinding via de Bundesstraße of een 30 kilometer lang snelfietspad zijn geen alternatief voor regulier spoorverkeer”, benadrukt Haupt. Hij hoopt dat na de provinciale verkiezingen een soort ‘omdenken’ plaats gaat vinden en ook Provincie Gelderland begrijpt dat deze spoorlijn een grote kans is. Niesten zich sluit hierbij aan: “Hier kun je een groene corridor realiseren, waar e-bikes en waterstoftreinen naast elkaar rijden om reizigers snel en comfortabel van A naar B te vervoeren. Nijmegen als European Green Capital zou dit toch moeten omarmen? Bussen rijden volgens een visgraatmodel en bedienen de kleinere dorpen en vervoeren reizigers naar de stations”.

Een woordvoerder van de Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) benadrukt dat de VRR er naar streeft om het aantal grensoverschrijdende verbindingen uit te breiden en zij hierover contact heeft met haar Nederlandse (contract)partners.

In opmaat naar de verkiezingen is de reactivering van de spoorlijn Nijmegen – Kleef nu een echt item geworden. De komende maanden zal duidelijk worden hoe de verschillende partijen dit in hun verkiezingsprogramma’s gaan verwoorden.

 

Lees ook: Eerste internationale rit voor NSM over spoor tussen Groesbeek en Kleef

Nu op radio RN7: {{ current_item.title }} {{ current_item.title }}
Straks:
{{ next_item.title }}
{{ next_item.title }}