Europese Commissie: spoorlijn Nijmegen - Kleef één van 40 kansrijkste in EU

Europese Commissie: spoorlijn Nijmegen - Kleef één van 40 kansrijkste in EU

NIJMEGEN – De Europese Commissie schreef een rapport over ontbrekende, maar tevens kansrijke spoorverbindingen in de EU. Onder andere de spoorverbinding Nijmegen-Kleef behoort daar toe volgens de commissie.

De Europese Unie heeft in totaal 365 grensoverschrijdende spoorverbindingen, waarvan er 149 niet-operationeel zijn. Dat is 41%. De Europese Commissie heeft deze lijnen geïnventariseerd in het onderzoeksrapport ‘Comprehensive analysis of the existing cross-border rail transport connections and missing links on the internal EU borders. Final report’. De spoorverbinding Nijmegen-Kleef is niet-operationeel, omdat er vanuit Nederlandse zijde voorkeur uitgaat naar het verbeteren van de busverbinding tussen beide steden en niet naar reactivering van de spoorverbinding.

Investeren in de toekomst

Al in oktober 2016 stelde de Europese Commissie 100 miljoen Euro ter beschikking om grensoverschrijdende spoorverbindingen te financieren. Zij riep alle lidstaten op plannen in te dienen. Het budget werd al snel verhoogd tot 140 miljoen Euro, aangezien er massaal gehoor werd gegeven aan deze oproep en de impact van diverse geselecteerde projecten erg groot is.

De Europese Commissie raadt aan om grensoverschrijdende verbindingen die zonder al te hoge kosten gereactiveerd kunnen worden, in gebruik te nemen. Bij het traject tussen Nijmegen en Kleef ligt er al spoor, dus de lijn kan gemakkelijk gereactiveerd worden zonder astronomisch hoge kosten. Reactivering zal leiden tot een boost voor de regionale economie, werkgelegenheid, uitwisselingsprojecten op onderwijsgebied en onderlinge verbindingen.

Politieke onwil

Het traject tussen Nijmegen en Kleef is als één van de veertig meest kansrijke grensoverschrijdende railtrajecten in Europa genoemd door de Europese Commissie. Wilco Veldhorst, FNV Bestuurder en Voorzitter bij de Internationale Vakbondsraad Rijn-IJssel, is van mening dat een stad die zich profileert als ‘Green Capital’ zich diep moet schamen, aangezien ze beter openbaar vervoer met waterstoftreinen blokkeert. Veldhorst: “Het enige probleem dat er daadwerkelijk lijkt te zijn, is puur politieke onwil. De gemeente Berg en Dal wil gewoon geen spoor door de kom van Groesbeek en zolang iedere andere partner nog niet overtuigd was van nut-en-noodzaak van dat spoor, konden ze gewoon volhouden dat zij voorstander waren. Toen er begin vorig jaar ineens partijen op één lijn leken te komen, raakte men in paniek in het gemeentehuis in Berg en Dal. Ineens kwam dat spoor verdomde dichtbij. Verder wijst iedereen naar elkaar en ook dat is een probleem.”

Naïviteit of arrogantie Berg en Dal?

Opmerkelijk genoeg, vraagt de gemeente Berg en Dal zich af waar al die files tussen Nijmegen en Kleef toch vandaan komen op Berg en Dals grondgebied. Zou het antwoord kunnen liggen in het feit dat zowel een deugdelijke weg- als openbaar vervoerverbinding tussen Nijmegen en Kleef ontbreken? Is de spoorverbinding werkelijk zo gek en ongewenst?

Veldhorst verbaast zich op zijn beurt over de verwondering van de gemeente Berg en Dal: “Hoe kun je je afvragen waar al die files vandaan komen, als je weet dat er sinds Schengen méér Nederlanders over de grens gingen wonen? Als je weet dat de universiteit en de hogeschool steeds meer studenten uit Duitsland trekken? Als je weet dat er steeds meer verkeer kiest voor een alternatieve route van Nijmegen naar de Achterhoek (over Duitsland in plaats van over Arnhem)? En als je weet dat onder meer grote werkgevers, werknemersverenigingen aan beide kanten van het spoor en reizigersverenigingen zich hebben uitgesproken vóór dat spoor en je toch de spreekwoordelijke middelvinger opsteekt naar iedereen die voorstander is?”

 

Nu op radio RN7: {{ current_item.title }} {{ current_item.title }}
Straks:
{{ next_item.title }}
{{ next_item.title }}