Column Vincent Cantrijn: Fietsenmaker

Column Vincent Cantrijn: Fietsenmaker

REGIO – Iedere week schrijft columnist Vincent Cantrijn over een maatschappelijk thema in de regio.

Fietsenmaker

De gemeente Beuningen wil de komende jaren 3.000 nieuwe woningen realiseren om de bouwopgave van de regio Arnhem – Nijmegen een handje te helpen. Die nieuwbouw moet vooral in Winsen en Ewijk gerealiseerd worden. Zo’n groeispurt voor deze twee dorpen is geen kleinigheid. Ik had verwacht dat er meteen actiegroepen opgericht zouden worden om te protesteren tegen deze plannen. Want een beetje bouwplan moet toch vaak opboksen tegen weerstand uit de buurt. In Nijmegen kan ik wel een paar sterke voorbeelden noemen. Neem alleen maar de locatie aan de Vossenlaan waar tot 2008 een vestiging van het ROC zat. De gemeente probeert al twaalf jaar een plan te ontwikkelen om studenten, ouderen of zorgbehoevenden de gelegenheid te geven in deze geliefde wijk te wonen. Mooi niet dus. De Wijkraad Hazenkamp ligt al twaalf jaar dwars met allerlei non – argumenten. Als het protest net zo lang duurt als tegen de nieuwbouw van AH aan de Groenestraat dan wordt de 1e paal pas over acht jaar geslagen. Ergens faliekant op tegen zijn is blijkbaar een voorwaarde om in het bestuur van de Wijkraad Hazenkamp te mogen zitten. Zo niet in Ewijk en Winsen. 3.000 nieuwe woningen erbij. Geen barricaden.  “Misschien komt er wel een fietsenmaker”, aldus een hoopvolle bewoner in de krant. Zo’n opmerking is van een ontroerende schoonheid. Geen hakken in het zand; geloven in kansen. Een fietsenmaker als verwachtingsvolle stip aan de horizon.  

Ik verwacht sowieso een gouden toekomst voor fietsenmakers. Afgelopen week presenteerde de gemeente Nijmegen in samenwerking met ProRail een toekomstvisie voor het station en directe omgeving. Bekijk de gelikte plaatjes op de site van de gemeente. Je weet niet wat je ziet. Een nieuwe toegang tot het station aan de westzijde. Aan de voorkant verdiepte fietspaden en andere routering van de bussen, zodat voetgangers niet continu door fiets of bus van hun sokken worden gereden. En natuurlijk nieuwe fietsenstallingen. Op een paar honderd fietsen meer of minder wordt niet gekeken. Werkgelegenheid zat voor fietsenmakers.

Ik hoop wel dat de architecten van gemeente en ProRail deze keer zorgen voor betere werkomstandigheden dan voor Arnold Jacobs; de meest bekende fietsenmaker van Nijmegen. 60 jaar lang was hij de beheerder van de fietsenstalling op het station. Hij kende iedereen en iedereen kende hem. In 2018 deed hij met pijn in zijn hart zijn onafscheidelijke stofjas voor de laatste keer uit, omdat hij 80-jarige leeftijd met pensioen ging. Jarenlang was hij ook een van de minst benijdenswaardige fietsenmakers van het land. Vol trots begon hij medio negentiger jaren in de nieuwe fietsenstalling onder het vernieuwde stationsplein. Zijn blijdschap duurde niet lang. Als het begon te regenen moest hij lieslaarzen aan onder zijn stofjas. De fietsenkelder was zo lek als een mandje. Foutje van de architect. Dat voor het plakken van een band een teiltje water onontbeerlijk is hoefde je hem niet te vertellen. Maar een continue waterval bij stortbuien was toch te veel van het goede. Daarom bij deze een oproep aan de architecten: hou rekening met de fietsenmaker!

Vincent Cantrijn

Nu op radio RN7: {{ current_item.title }} {{ current_item.title }}
Straks:
{{ next_item.title }}
{{ next_item.title }}