In 2020 helft minder bezoekers voor Arthouse LUX in Nijmegen

In 2020 helft minder bezoekers voor Arthouse LUX in Nijmegen

NIJMEGEN – Arthouse LUX heeft het coronajaar 2020 afgesloten met een historisch laag aantal van bijna 140.000 bezoekers (inclusief online bezoeken) waarvan ruim 128.000 voor film. Dat is ongeveer de helft minder dan in 2019. In dat jaar ontving LUX aan het Nijmeegse Mariënburg een recordaantal van ruim 277.000 bezoekers, waarvan meer dan 252.000 voor film.

Ook in 2020 startte het Nijmeegse arthouse tot begin maart al met 13 procent meer filmbezoeken dan in 2019, toen dit in maart abrupt stagneerde door de corona-maatregelen en tijdelijke sluitingen.

Volgens LUX waren de steun van de bezoekers die toch kwamen en de financiële bijdrage van de gemeente Nijmegen, de provincie Gelderland en het Filmfonds in 2020 onmisbaar.

"Een jaar om nooit te vergeten"

LUX noemt 2020 zelf “een jaar om nooit te vergeten”. Ondanks dat er programma’s niet zijn doorgegaan of zijn verplaatst, kijkt het arthouse trots terug op programma’s die wel zijn doorgegaan – al was het voor een select publiek.

Zo vond in september het allereerste door LUX georganiseerde Warming Up-festival onder de noemer Nimma aan zee plaats, waarin zo’n 500 bezoekers – met inachtneming van alle maatregelen – programma’s over klimaatverandering bezochten. Het programma-onderdeel waarin bezoekers zijn gaan Wadlopen langs de Waal was zo’n succes, dat dit in 2021 een vervolg zal krijgen. Ook was in LUX de landelijke première van de nieuwe videoclip van de Nijmeegse rockband De Staat en vonden in augustus weer edities van de buitenbios LUX Open Air plaats.

Tekst gaat verder onder de foto:

Foto: Foto Marienburgplein 2019 - Twitter Lux

Online

In oktober vierde het arthouse bovendien zijn 20-jarig bestaan. Met 20 bijzondere films van de afgelopen 20 jaar en een inspirerende slotavond. De 30 stoelen in LUX zelf waren binnen vijf minuten uitverkocht. Daarnaast werd het programma aangeboden via een gratis livestream, waar meer dan 750 registraties op volgden.

Tijdens de lockdown – en de daarop volgende beperkte opening – heeft LUX het online programma ‘LUX bij je thuis’ opgetuigd. Bestaande uit een 20-tal introductievideo’s bij arthousefilms via online filmaanbod, de videoserie ‘TussenTijd’, online filmcursussen, wekelijkse online debatten van Radboud Reflects en een online FilmFlirt waarbij filmliefhebbers konden daten, een online filmquiz en de online gespreksreeks ‘De Beschouwing’.

Ook werden diverse debatprogramma’s van LUX aangeboden via livestream, zoals LUX Late Night: De Amerikaanse Verkiezingen, waar 199 bezoekers op inschakelden.

Nu op radio RN7: {{ current_item.title }} {{ current_item.title }}
Straks:
{{ next_item.title }}
{{ next_item.title }}