Los in Lockdown, deel 3: "Speel als bedrijf in op de veranderende wereld"

Los in Lockdown, deel 3: "Speel als bedrijf in op de veranderende wereld"

NIJMEGEN – Bedrijven die zijn begonnen tijdens de coronacrisis hebben geen recht op financiële steunmaatregelen van de overheid. Toch zijn er jonge ondernemers die zich niet lieten afschrikken. In de serie ‘Los in Lockdown’ vertellen ze erover.

Aflevering 3: Do Bongers, eigenaar van Basic Theory Ferments

Fermentatie is eigenlijk ‘gecontroleerde rotting’. Dat klinkt misschien vies, maar zonder erbij na te denken consumeren we elke dag gefermenteerde producten. Bekende voorbeelden zijn zuurkool en bier, maar het zijn er veel meer. Do Bongers noemt enkele voorbeelden: “Koffie, blauwe kaas, olijven, sojasaus, die zijn allemaal gefermenteerd. En fermenteren gaat met schimmels of met bacteriën.”

Tekst gaat verder onder de video:

Do werkte al langer met fermentatie, namelijk bij het brouwen van bier. Ze werkte drie jaar als bierbrouwer in Nijmegen, en vertrok toen naar een brouwerij in het Schotse Aberdeen. Ze wilde daar meer kennis en ervaring opdoen. Daarnaast studeerde ze aan het Institute of Brewing and Distilling in Londen.

In Schotland had ze veel succes: ze werd onder meer uitgeroepen tot ‘Brouwer van het jaar’, als eerste vrouw ooit.

Meer dan alleen bier

Toch kwam ze in mei 2020 terug naar de Waalstad. “In Schotland had ik eigenlijk niet veel méér te doen dan bierbrouwen en leren. Toen ben ik thuis veel meer gaan fermenteren. Zo kwam ik erachter wat voor geweldige smaken je kan creëren in je eigen keuken. Dus die liefde is eigenlijk weer teruggegaan van de biervloer naar de keuken.”

Daar wilde Do meer mee doen. Ze wilde haar eigen zaak, waar alles draait om fermentatie. Ze vroeg voor het opstarten ervan geen lening aan bij een bank, maar zette een crowdfunding actie op. Die was bijzonder succesvol, en ze haalde er in een mum van tijd haar hele startkapitaal mee op. Basic Theory Ferments opende de deuren op 10 september, vier maanden na haar terugkeer in Nijmegen.

Kansen

Juist in deze tijd liggen er kansen voor een zaak als die van haar, denkt Do: “Ik denk dat de normen en waarden van mensen door de lockdown en corona veranderen. Mensen geven nu meer om lokaal eten en hun eigen gezondheid.” En dat is nou net wat zij biedt.

Toen het bedrijf pas een maand draaide, sloten horecazaken opnieuw. Terwijl Do daar juist producten aan leverde; een flinke aderlating voor haar inkomsten dus. Toch wist ze zelfs daar iets van te maken: er kwam een deal met resaurant De Nieuwe Winkel, dat sinds kort officieel ‘sterrenrestaurant’ mag worden genoemd. “Alle groenten die zij afgelopen winter zouden gebruiken hebben we samen met ze gefermenteerd,” vertelt Do. Door de verkoop van die potjes kwam er toch nog geld in de laatjes van beide partijen.

Voor andere startende ondernemers heeft Do een advies: “Kijk naar hoe de wereld verandert. De interesses van mensen veranderen, mensen zit veel meer thuis. Dus wat hebben mensen nodig, dat ze eerst nog niet nodig hadden? Daar kun je als bedrijfje heel goed op inspelen.”

Nu op radio RN7: {{ current_item.title }} {{ current_item.title }}
Straks:
{{ next_item.title }}
{{ next_item.title }}