College Nijmegen wil belevingsroute uitzetten in centrum met brede, groene lijn

College Nijmegen wil belevingsroute uitzetten in centrum met brede, groene lijn

NIJMEGEN – Het Nijmeegse college wil een belevingsroute door het centrum van de stad gaan uitzetten, die gemarkeerd wordt door een brede, groene lijn plus objectbeeldjes en passende teksten. Het initiatief krijgt de naam ‘Walk The Line’ en heeft als doel bezoekers van de stad langs plekken te leiden waar iets te zien, te doen en te ontmoeten valt.

Brede, groene lijn

‘Een van de instrumenten om het aanbod van de stad offline beter te ontsluiten is een goede bewegwijzering,’ schrijft het college. ‘Maar bewegwijzerborden kennen vele afzenders en thema’s. Hierdoor is het effect zeer beperkt en bezoekers voelen zich niet uitgenodigd om de borden te volgen. Een opvallende en doeltreffende manier om bezoekers gericht door de stad te (ver)leiden is het trekken van een 2,5 centimeter brede lijn in een opvallende kleur groen. De route zelf zal ontwikkeld worden door partijen uit de stad die ervaring hebben met het samenstellen van een dergelijke route. Er wordt onder andere samengewerkt met een kunstenaar om de route vorm te geven.’

Goed gepikt

Het initiatief is er een uit de categorie 'beter goed gepikt dan snel bedacht', volgens wethouder Monique Esselbrugge (D66). 'In de Franse stad Nantes bestaat de Ligne Verde, de groene lijn. Die is twaalf kilometer lang en is een simpele ingreep geweest om de stad meer te promoten naar toeristen toe. De Ligne Verde wordt al in veel online en offline gidsen aangehaald.' Wethouder Noël Vergunst (GroenLinks) liep die route zelfs al eens. 'Ik heb zo dingen gezien die ik anders niet gezien zou hebben. Zo'n route verleidt je bijvoorbeeld om op bepaalde punten ergens naar binnen te gaan.'

Openbare ruimte

‘De lijn nodigt uit om te volgen doordat het een belofte in zich heeft dat je wordt beloond met culturele hotspots, kunstwerken, historische en iconische bouwwerken en gebieden, bijzondere uitzichten en de mooiste en gezelligste plekjes van de stad,' schrijft het college verder. 'De lijn is bedoeld voor de nieuwsgierige die de stad wil (her)ontdekken. De route wordt actueel  gehouden en kan worden verlevendigd met tijdelijke (kunst)installaties en verrassende activiteiten en evenementen. Het biedt de bezoeker één strategie. Twee principes liggen hieraan ten grondslag: wat op straat langs de lijn te zien is, is gratis en toegankelijk én alles moet in de openbare ruimte plaats vinden, met uitzondering van musea.’

Ontevreden bewoners en ondernemers

Het college voorziet wel praktische problemen bij het aanleggen van de belevingsroute. ‘De kans is zeer groot dat er bewoners zijn die ontevreden zijn met deze lijn langs hun deur. Zo zullen er ook ondernemers ontevreden zijn omdat de lijn juist niet langs hun deur loopt. Er kunnen allerlei partijen opstaan die vinden dat de lijn een lelijk object in de openbare ruimte is. Reuring en discussie over de lijn is onvermijdelijk en helemaal niet erg, want het is juist de bedoeling dat erover wordt gesproken.  Wat van belang is, is dat bij de uitvoering rekening wordt gehouden met (verkeers)veiligheid en ander regels die gelden in de openbare ruimte en natuurlijk met het onderhoud en beheer van de lijn.’

Gemeenteraad

Het initiatief gaat 60.000 euro kosten. Als de gemeenteraad akkoord gaat, zal een realisatieteam gevormd worden met daarin onder andere de disciplines binnenstad, stadsbeheer, stedenbouw en wijkmanagement om te komen tot een definitieve route. De huidige conceptroute, die acht kilometer lang is en door de gemeente zelf is bedacht, is te zien op bovenstaande afbeelding.

 

Nu op radio RN7: {{ current_item.title }} {{ current_item.title }}
Straks:
{{ next_item.title }}
{{ next_item.title }}