College ziet transportband Hezelpoort als tijdelijke oplossing voor fietshelling

College ziet transportband Hezelpoort als tijdelijke oplossing voor fietshelling

NIJMEGEN – Het college ziet een transportbandsystem voor fietsen zoals op Plein 1944 voor de trap naar de Snelbinder bij de Hezelpoort wel zitten, maar vooral als tijdelijke oplossing. Zelf stelde het college eerder voor een fietsopgang te bouwen, maar de hoge kosten daarvan waren reden voor Stadspartij DNF om de transportband als alternatief voor te stellen.Het college gaat wel verder met onderzoek doen naar de realisatie van een fietshelling.

VeloComfort-transportband

Het college heeft beide mogelijkheden nu onderzocht en ziet wel voordelen in de transportband, die technisch gezien ook mogelijk blijkt te zijn bij de Hezelpoort. Dit zogenaamde VeloComfort-systeem komt neer op twee fietsgoten. Eén waarop de fietser zijn fiets naar boven kan vervoeren op een motor-aangedreven tandriemband die de fiets op looptempo meeneemt naar boven. Naar beneden is er een systeem met afremmende weerstand van borstels. Deze optie volgens het college haalbaar en sneller te installeren dan een fietshelling, en een stuk betaalbaarder. Wel vindt het college dat een aantal doelgroepen hiermee niet gediend is, te weten zware en brede fietssoorten als bakfietsen, speed-pedelecs, brom- en snorfietsen en scootmobiels.

Fietshelling

Een fietshelling is wel voor alle fietssoorten en andere eerder genoemde vervoersmiddelen te gebruiken en men hoeft er niet bij af te stappen. ‘Een fietshelling zal daarom zeer waarschijnlijk ook zorgen voor méér fietsers en voetgangers die de Snelbinder gaan gebruiken dan een fietstransportbandsysteem,’ denkt het college. ‘Nadeel is dat deze voorziening vele malen duurder is dan een transportbandsysteem en realisatie zal meer tijd kosten. Het is ook belangrijk om te kijken naar de ontwikkelingen in de directe omgeving en op belangrijke knooppunten die daarop aansluiten. In de huidige situatie moeten fietsers tussen de Snelbinder en de binnenstad en West circa 700 meter omfietsen, via het eindpunt van de Snelbinder bij het politiebureau.’

Door met onderzoek naar fietshelling

‘Alles overwegende stellen we voor om een transportbandsysteem te installeren. Het is een goed voorstel voor de kortere termijn, maar we zien een transportbandsysteem niet als een definitief alternatief voor een fietshelling,’ schrijft het college. ‘We gaan daarom wel door met vervolgonderzoek naar de realisatie van een fietshelling. Een investering in de transportband is zeker geen desinvestering, want een dergelijk systeem zou namelijk ook meerwaarde kunnen hebben bij andere trappen, onder andere nabij de drie waalbruggen. We zullen het gebruik van het transportbandsysteem daarom goed monitoren. Bovendien kunnen we het grootste deel van het systeem eenvoudig verplaatsen naar een andere geschikte trap. De kosten voor een transportbandsysteem (circa 100.000 euro) kunnen worden gedekt uit het beschikbare budget voor de fietshelling (2,4 miljoen euro).’

Meerdere plaatsen

'Ik ben blij dat het college inziet dat dit goedkope alternatief ook goed ingezet kan worden,' vindt raadslid Jean-Paul Broeren (Stadspartij DNF). 'Het is op korte termijn dus snel inzetbaar en mocht het top blijken te zijn, dan kan het op meerdere plaatsen misschien ook toegepast worden. Bijvoorbeeld bij de Spiegelwaal. Dat scheelt ook veel fietsen op de brug in de zomer.' Ook fractievoorzitter Wendy Grutters is tevreden: 'Ik zie het als een try-out. Als het een succes is, kan het op meerdere plekken in de stad gebruikt worden. Die fietsschans kan in de toekomstig altijd nog een keer gerealiseerd worden als het echt veel drukker wordt met fietsers.'

Nu op radio RN7: {{ current_item.title }} {{ current_item.title }}
Straks:
{{ next_item.title }}
{{ next_item.title }}