Concessiegebieden OV in Oost-Nederland op de schop

Concessiegebieden OV in Oost-Nederland op de schop

REGIO – De provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland hebben grootse plannen met het openbaar vervoer in Oost-Nederland. Er komt in de toekomst duurzamer treinvervoer, in-en uitchecken bij de regionale overstap hoeft dan niet meer en er verschijnt meer servicepersoneel in de trein.

Daartoe stellen de drie provincies de Nota van Uitgangspunten Spoor vast. De komende jaren worden diverse regionale treindiensten in Gelderland, Overijssel en een deel van Flevoland aanbesteed.

Nieuw concessiegebied Rijn-Waal

De Breng-regio's Nijmegen en Arnhem gaan op in de concessie Rijn-Waal en beslaan dan het gehele Rivierengebied en een deel van de Gelderse Vallei. De uitgangspunten in de nota vormen het raamwerk voor de eisen die de provincies stellen aan de vervoerders. Die eisen gaan onder andere over stewards op de treinen, duurzaamheid, toegankelijkheid en kaartautomaten.

Regionaal openbaar vervoer

De provincie is verantwoordelijk voor de regionale bussen en treinen. De komende jaren kunnen openbaarvervoerbedrijven inschrijven op bijvoorbeeld de spoorlijnen Arnhem-Tiel en Arnhem-Winterswijk en de busdiensten in de regio. Zij kunnen een bod doen om de beste kwaliteit en de beste dienstregeling aan te bieden tegen een door de provincie vastgestelde prijs. De vervoerder met het beste bod wordt de concessiehouder: hij is de enige die in dat gebied trein en bus mag rijden. Voordat het zover is wordt eerst een Nota van Uitgangspunten opgesteld.

RRReis is de naam

Een uitgangspunt is bijvoorbeeld de aanwezigheid van een steward op elke trein. Bovendien hoeven reizigers straks bij een overstap tussen regionale treindiensten niet meer apart in- en uit te checken, dit moet dan alleen nog bij een overstap naar NS. Het opstaptarief bij een overstap van een regionale trein op een aansluitende bus (of omgekeerd) vervalt. De merknaam voor openbaar vervoer in Oost wordt RRReis.

120 miljoen van Gelderland voor exploitatie van 10 jaar

Met de concessies is in Gelderland 120 miljoen euro per jaar gemoeid. Een concessie wordt verleend voor 10 jaar. De extra ambities voor duurzaamheid én sociale veiligheid brengen extra kosten met zich mee. Daarom wordt aan Provinciale Staten gevraagd om in te stemmen met een extra budget van 3 miljoen voor duurzaamheid en 1,5 miljoen voor sociale veiligheid.

Maaslijn valt erbuiten

De uitgangspunten gelden in onze regio niet voor de Maaslijn. De spoorlijn tussen Nijmegen en Roermond wordt gefinancierd door de provincies Gelderland, Noord-Brabant en Limburg.

Foto: Provincie Gelderland

Nu op radio RN7: {{ current_item.title }} {{ current_item.title }}
Straks:
{{ next_item.title }}
{{ next_item.title }}