De Keizerlijn: ‘grensoverschrijdend’ OV

NIJMEGEN – Het klinkt mooi: een openbaar vervoerverbinding tussen Nijmegen-Malden-Groesbeek-Kranenburg met een overstap via Kleve naar het Duitse achterland. De Keizerlijn zou deze verbinding moeten gaan heten. Op de voormalige spoorlijn tussen Nijmegen en Kleef gaan twee trams van Breng rijden, Moenen en Mariken genaamd.


De Keizerlijn is een project van Maurice Niesten in samenwerking met de provincie Gelderland, gemeente Groesbeek, gemeente Nijmegen en de Stadsregio Arnhem Nijmegen. Niesten is bankier en sinds 2006 als bestuurslid van de Vereniging Innovatief Euregionaal (rail)Vervoer (VIEV).

Aan alles is gedacht
Moenen en Mariken brengen het aangename en het functionele samen. Door gelijkvloerse instapmogelijkheden zijn de trams prima toegankelijk voor onder andere rolstoelgebruikers, klimaatbeheersing regelt de temperatuur en glazen scheidingswanden en camera’s verhogen niet alleen de sociale veiligheid, maar geven ook een gevoel van ruimte.

Inrichting
Het ene uiteinde van de nieuwe Keizerlijntrams zal voor jongeren worden ingericht. Onderscheidend zal het hypermoderne interieur zijn, vergelijkbaar met de inrichting van de Valleilijn-trein, die rijdt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Aan het andere uiteinde van de Moenen- en Marikentram is een stiltecoupé. De tram heeft verder een aparte ruimte voor fietsen, kinderwagens en rolstoelen. Tenslotte biedt Breng draadloos internet aan in de tram.

Stations en snelle verbinding
Stations aan de Keizerlijn zijn Kranenburg, Groesbeek, Malden Zweefvliegveld, Nijmegen Panovenlaan, Nijmegen Heyendaal en Nijmegen. Er is een directe verbinding met de Randstad en Schiphol. De Keizerlijntrams rijden ieder half uur tussen Kranenburg en Nijmegen. In Groesbeek is er aansluiting op de internationale bus naar Kranenburg en Kleve via de grensovergang bij Hettsteeg.

Besluitvorming
Het project zet het Rijk van Nijmegen als vijfde tramstad van Nederland op de kaart. De Keizerlijn kan gerealiseerd worden voor 20 miljoen euro. Opening van de Keizerlijn kan plaatsvinden tussen 2018 – 2020, afhankelijk van politieke besluitvorming. Op dit moment is VIEV met ProRail in overleg over de voortgang van het project. Volgende week zal ProRail naar verwachting met een besluit komen over de ingebruikneming van de lijn. Meer hierover volgt.

Nu op radio RN7: {{ current_item.title }} {{ current_item.title }}
Straks:
{{ next_item.title }}
{{ next_item.title }}