"Doorbraak in herstellen volwaardige busverbinding tussen Aldenhof en centrum Nijmegen"

"Doorbraak in herstellen volwaardige busverbinding tussen Aldenhof en centrum Nijmegen"

NIJMEGEN – Inwoners van de Aldenhof kunnen uitzien op het herstel van een volwaardige buslijnverbinding met het centrum van Nijmegen. De wijk voert al drie jaar actie om hun verloren busverbinding, die vervangen werd voor een klein busje zonder verbinding met het centrum, zoveel mogelijk in ere te herstellen. Er ligt nu een concreet voorstel op tafel waarbij lijn 331 betrokken wordt, die dan tweemaal per uur naar de Aldenhof zou gaan in plaats van naar de Weezenhof.

Lijn 331

“Het voorstel dat nu voor ligt is dat vanaf de nieuwe dienstregeling de wijk Aldenhof bediend wordt met lijn 331, of zo snel als mogelijk nadat de benodigde infrastructurele aanpassingen zijn uitgevoerd”, laat het Nijmeegse college weten, “Lijn 331 eindigt nu altijd in de Weezenhof (tot wel 8 keer per uur), maar eindigt vanaf dan 2 keer per uur in de Aldenhof en de overige keren in de Weezenhof (2 tot 6 keer per uur). Op die momenten dat de frequentie van lijn 331 lager is dan 4 keer per uur, bedient het huidige kleine busje van lijn 4 naar Lindenholt Oost via Station Dukenburg de Aldenhof. Dat is in de avonden en op zondag. De provincie moet nog over dit voorstel beslissen.”

Wel of geen keerlus?

Robertjan van Putten neemt namens de wijk actief deel aan de gesprekken over de busverbinding. “Sinds het laatste jaar zijn de gesprekken goed op gang gekomen om tot een oplossing te komen. We hebben nu twee scenario’s voorgelegd gekregen. Omdat wij een ringweg hebben in onze wijk, zou alleen de halte Aldenhof 53/14 straat een in- en uitstaphalte zijn. Dat is wel scenario één. Om wel drie van zulke haltes mogelijk te maken, is een keerlus nodig. Aan die keerlus zit een kostenplaatje. Met in het achterhoofd dat er over twee jaar al een nieuwe aanbesteding komt voor het busvervoer, waarbij de dienstregeling weer op de schop kan, is de gemeente minder enthousiast dan wij over het aanleggen van zo’n keerlus, en dat begrijp ik ook wel. Daar komt bij dat Breng strenger geworden is over eindhaltes. Er mogen daar geen passagiers in de bus blijven zitten en er moet een toiletvoorziening zijn voor de buschauffeur. Dat laatste is er officieus al bij de Lindenberg Aldenhof, maar die is in het weekend niet open.”

Vrijdag meer duidelijkheid

Vrijdag gaat het Actiecomité Aldenhof op gesprek bij wethouder Harriët Tiemens (GroenLinks). “Dat voelt als de finale voor ons”, zegt Van Putten. “We gaan ervan uit dat we dan bevestigd krijgen wat het wordt. We weten nog niet zeker of de provincie als opdrachtgever ook haar goedkeuring geeft. Maar daar ga ik wel van uit. Waarom worden we anders in deze fase uitgenodigd bij de wethouder?”

Doorbraak

SP-raadslid Yurre Wieken heeft zich ook actief ingezet voor het herstel van een volwaardige lijnverbinding tussen de Aldenhof en het centrum van Nijmegen. “Dit is een echte doorbraak na drie jaar strijd van de buurtbewoners, want er komt weer een verbinding met het centrum. Dat was de kern van de eis al die tijd. Het heeft nog wat haken en ogen aangezien er infrastructurele ingrepen nodig zijn en het niet voor de avond en zondag geldt, maar dit is een grote en belangrijke stap. Wel is het jammer dat er hiermee geen verbinding is met CWZ en/of Winkelcentrum Hatert. Die laatstgenoemde bestemming was er met de oude lijn 4 wel en dat was ook een sterke wens. Maar al met al een heel mooi resultaat.”

Dion van Alem
Politiek verslaggever

Nu op radio RN7: {{ current_item.title }} {{ current_item.title }}
Straks:
{{ next_item.title }}
{{ next_item.title }}