Gemeente wil dat fietsenstalling NS onder Centraal Station gratis wordt

Gemeente wil dat fietsenstalling NS onder Centraal Station gratis wordt

NIJMEGEN – Het college is met de NS in gesprek om hun betaalde fietsenstalling onder het Centraal Station in te zetten voor gratis fietsparkeren voor maximaal 24 uur. Dit laat men weten in antwoord op vragen van GroenLinks over de capaciteit voor fietsparkeren rondom het station. Met de reconstructie van het stationsgebied moet er zowel aan de centrumzijde als aan de westzijde extra stallingscapaciteit voor fietsen gerealiseerd worden.

Overcapaciteit

De gratis fietsenstallingen rondom het station puilen uit, vindt GroenLinks-raadslid Quirijn Lokker. In het algemeen is er echter overcapaciteit, vindt wethouder Noël Vergunst. ‘De bezetting van de fietsflat en de stalling onder Doornroosje ligt doordeweeks rond de 90 procent bezetting’, laat het Vergunst weten. ‘In de betaalde fietsenstalling onder het station is de bezetting doordeweeks 37 procent en zijn er nog circa 1600 plaatsen over. We zien wel een enorme groei in treinreizigers en mensen die met de fiets naar station gaan. Dat is ook gewenst, en willen we ook faciliteren. Maar net alsbij de fietsenstalling bij Doornroosje moet de investering door ProRail gemaakt worden.’

Uitbreiding

Wat wel al duidelijk is, is dat de capaciteit aan zowel de west- als oostzijde van het centraal station zal worden uitgebreid. ‘Op basis van de meest actuele prognose gaan we uit van 7000 plaatsen aan de centrumzijde, exclusief Doornroosje, waar nu 6200 plaatsen zijn', laat het college weten. 'Aan de westzijde moet er 3000 plaatsen aan de westzijde zijn, waar er nu 1300 zijn.’

NS-fietsenstalling

Wel streeft de gemeente naar een efficiënt gebruik van de beschikbare ruimte. ‘Om hiertoe te komen, gaan we in gesprek met NS om te kijken of de betaalde NS-fietsenstalling onder het station, vooruitlopend op de herinrichting van het stationsgebied, al kan worden omgevormd tot een gratis stalling voor 24 uur. Wij verwachten dat wanneer deze ruimte gebruikt kan worden er geen extra stallingsvoorzieningen hoeven worden bijgeplaatst aangezien er nu nog circa 1600 plekken niet benut worden.’ Lokker is hier enthousiast over. ‘Ik ben blij dat het college het gesprek aan gaat met de NS om die stalling gratis open te stellen. Het zou zonde zijn als we die capaciteit niet gebruiken. we vinden het belangrijk dat mensen hun fiets goed kunnen stallen bij het station, zonder dat dat overlast veroorzaakt.’

Kort en lang parkeren

Lokker wierp ook een balletje op voor het onderverdelen van fietsenstallingen tussen kort en lang parkeren en is positief verrast dat het college daar ook heil in ziet. ‘We streven naar een efficiënt gebruik van de stallingen, hierbij speelt stallingsduur een rol’, laat het college weten. ‘Het is dan ook denkbaar dat parkeren wordt onderverdeeld in kort en lang parkeren. Het is logisch dat de stallingen dichtbij de stationsingang een kortere stallingstijd kennen dan stallingen die wat verder weg liggen, waar langer parkeren mogelijk is.’ Lokker: ‘Ik ben wel benieuwd naar de uitkomsten van een lange en een korte stalling die er dan zou komen. Wat dat doet met de capaciteit en gebruiksgemak.’

 

Dion van Alem
Politiek verslaggever

Nu op radio RN7: {{ current_item.title }} {{ current_item.title }}
Straks:
{{ next_item.title }}
{{ next_item.title }}