Nijmegen wil nieuw oplaadpunt met tankstation in Ressen

Nijmegen wil nieuw oplaadpunt met tankstation in Ressen

NIJMEGEN – De gemeente Nijmegen schrijft een tender uit voor de bouw van een nieuw oplaadpunt voor elektrische auto’s in combinatie met een tankstation in Ressen. Ook wordt gezocht naar andere plaatsen in en rond de stad waar oplaadpalen kunnen komen.

Het onderwerp is actueel omdat de onderneming Fastned de gemeente had aangeschreven met een voorstel om grond te kopen om laadpunten te realiseren. Wethouder Bert Velthuis (SP) geeft echter aan niet zonder aanbesteding in zee te kunnen gaan met een partij.

Groot belang

Het onderwerp werd door D66 en GroenLinks geagendeerd, omdat het afwijzende antwoord van het college op de brief van Fastned niet zou passen bij de prioriteit die het faciliteren van elektrisch rijden volgens hen moet hebben. Zij vonden de wethouder bereid om hier actief mee aan de slag te gaan. 'We zijn het erover eens dat de elektrische auto een groot belang gaat krijgen in de samenleving,' zegt Velthuis. 'Op dit moment zitten we met een soort van dilemma: de meeste hybrideauto's die nu rondrijden kunnen nog geen gebruik maken van snellaadpalen. Plaatsen we dan de ouderwetste laadpaal of de snellaadpaal? Voor nu hebben we binnen de stad een fijnmazig net van laadpunten. Iedereen die er een nodig heeft krijgt er een binnen een straal van 300 meter van zijn woning.'

Uitvalswegen

Velthuis gaf aan dat het college vooral laadpunten wil realiseren op uitvalswegen. Ook snellaadpunten staan op de agenda. Deze ziet Velthuis graag op punten waar mensen een reden hebben om 20 minuten of langer te stoppen. Bij de Albert Heijn XL aan de Sint Jacobslaan komt zo’n snellaadpunt. De wethouder gaf wel aan dat de keuze tussen gewone laadpalen en snellaadpalen een moeilijke is, omdat momenteel nog veel hybride auto’s geen gebruik kunnen maken van snelladen.

Risico

Het risico van het installeren van laadpalen is niet voor de gemeente, merkt Volkert Vintges (GroenLinks) op: ‘Het is aan de marktpartij om het risico te nemen. Die zal allicht onderzocht hebben of er voldoende aftrek zal zijn.’ De keuze om een nieuw laadpunt te combineren met een ‘ouderwets’ tankstation werd niet alom op waarde geschat. Vintges: ‘Vanaf 2030 mogen er enkel nog nul-emissieauto’s verkocht worden. Zo’n tankstation is doorgaans toch een investering voor meer dan tien jaar.’ 

 

Nu op radio RN7: {{ current_item.title }} {{ current_item.title }}
Straks:
{{ next_item.title }}
{{ next_item.title }}