Minder parkeerplaatsen in Waalkwartier en Dijkkwartier

Minder parkeerplaatsen in Waalkwartier en Dijkkwartier

NIJMEGEN – Het Nijmeegse college wil voor het Waalkwartier en het Dijkkwartier in het Waalfront minder parkeerplaatsen realiseren dan normaliter in een overloopgebied aan de rand van het centrum. Daarom gaat het hier dezelfde parkeernorm hanteren als in het centrum.

Het is onderdeel van een nieuwe koers waarin men autorijden minder vanzelfsprekend wil maken.

Waalfront

Het Waalkwartier wordt een stedelijke stadswijk in het Waalfront wordt met ongeveer 700 woningen, diverse commerciële, culturele en bedrijfsmatige ruimtes en voorzieningen, met name in en rond het te transformeren Honigcomplex. ‘Het wordt een gebied waar van alles te beleven is', schrijft het college aan de raad. 'Je kunt het zien als een extra centrumgebied: een grote variatie aan functies, zoals horeca, muziek, winkels, kantoren, wonen, dienstverlening en maatschappelijke functies.’ Het Dijkkwartier ligt op een steenworp afstand van het Waalkwartier en het stadscentrum. Er worden hier ongeveer 400 woningen gerealiseerd.

Mobiliteitstransitie

‘Als Nijmegen willen we graag mee in mobiliteitstransitie, waarin het niet meer standaard is dat je een eigen auto hebt. Binnen de gebiedsontwikkelingen willen we op deze nieuwe koers inspelen. De locatie Waalkwartier/Dijkkwartier is relatief dicht bij het station, heeft goede fietsvoorzieningen en een hoge dichtheid en leent zich hiervoor. Als een plangebied in de nabijheid van het centraal station ligt, dan kiezen mensen naar verwachting eerder voor het openbaar vervoer dan voor de auto. Daarnaast zijn alle voorzieningen goed bereikbaar waardoor er ook veel gelopen en gefietst zal worden.’

Onrendabel

Gezien deze uitgangspunten wijkt het college af van de parkeernorm van een overloopgebied en past de norm passend bij centrumgebied toe. Door deze afwijking is het mogelijk om minder parkeerplaatsen te realiseren. Deels heeft de aanpassing ook een financiële reden. ‘Parkeren maakt een steeds groter deel uit van de onrendabele top bij het realiseren van grote projecten. Parkeren brengt naast veel ruimtebeslag ook een grote financiële component met zich mee. Door de hoge dichtheid in combinatie met de ligging van het Waalkwartier en Dijkkwartier is het verdedigbaar om van deze parkeernorm af te wijken.’

 

 

Nu op radio RN7: {{ current_item.title }} {{ current_item.title }}
Straks:
{{ next_item.title }}
{{ next_item.title }}