Nijmeegse Upbeatles ontvangen innovatie prijs voor coronaproof pubquiz

Nijmeegse Upbeatles ontvangen innovatie prijs voor coronaproof pubquiz

NIJMEGEN – In twee categoriën zijn de #Kansvoornijmegen Innovatie awards uitgereikt. Ondernemers en organisaties uit Nijmegen konden de prijs winnen als ze uitblinken op gebied van personeelsbeleid of digitalisering. Het bedrijf van Pascal Ninaber heeft de innovatierijs van digitalisering gewonnen. De prijs voor personeelsbeleid is gewonnen door Renske Verhoeven van Stichting Extra ZorgSamen.

Van offline naar online

Het bedrijf van Ninaber, de Upbeatles, organiseerde pub quizzen voor bedrijven en de horeca. Vanaf de lockdown, die op 15 maart begon, kreeg Ninaber steeds meer annuleringen voor de fysieke georganiseerde quizzen. Er mochten geen grote bijeenkomsten meer gehouden worden en de horeca moest van de overheid dicht. Voor het bedrijf was het snel schakelen om toch nog inkomen te genereren. Zo bedachten ze om een online quiz te maken.

Beluister hier het hele gesprek met Pascal Ninaber. Tekst gaat verder onder audio.

“Het ging heel snel. Op de donderdag na de beruchte zondag waarop de lockdown inging hadden wij al de eerste online quiz van Nederland aangekondigd en georganiseerd.” Door middel van een spoedcursus YouTube en streamen is het de Upbeatles gelukt om die donderdag avond een pub quiz uit te zenden. “Nu moet ik er wel bij zeggen dat het ook opgepikt werd door landelijke pers. Dat heeft ook wel meegeholpen zodat we op donderdagavond voor een paar duizend man konden gaan uitzenden.” Tijdens de eerste uitzending waren er technische problemen bij de quiz app. “Op het moment suprême, hebben we met klotsende oksels moeten presenteren.” Ninaber geeft aan dat de online quiz een groot succes is geworden. “We hebben vaarwel gezegd tegen de app en we zijn verder gegaan met 3 keer in de week streamen op YouTube. We hebben gemiddeld 1000 tot 1500 deelnemende teams.”

“Online nieuwsquizzen zijn here to stay”

Voor de snelle reactie van de Upbeatles zijn ze beloond met de innovatieprijs voor digitalisering. “Ik ben er heel blij mee. Het is toch een waardering en erkenning voor dat wat je hebt neergezet.” Ninaber noemt de prijs ‘de kers op de taart’.

In de toekomst gaan de fysieke quizzen nog wel door. Wel merkt Ninaber dat mensen nog steeds voorzichtig blijven. “De offline quizzen komen nog wel, maar de online is ‘here to stay’. We gaan nog verder uitbouwen en ontwikkelen.”

Nu op radio RN7: {{ current_item.title }} {{ current_item.title }}
Straks:
{{ next_item.title }}
{{ next_item.title }}