Nijmegen bekijkt invoering JA-JA-sticker voor brievenbusreclame

Nijmegen bekijkt invoering JA-JA-sticker voor brievenbusreclame

NIJMEGEN – De gemeente Nijmegen onderzoekt of het bezorgen van ongeadresseerd reclamedrukwerk bij woningen zonder sticker kan worden verboden. De consequenties van invoering van een dergelijk bezorgverbod op ongeadresseerd drukwerk worden bekeken, met name het verwachte milieueffect en het verwachte economische effect voor lokale ondernemers.

Inwoners krijgen bij invoering géén ongeadresseerde reclamefolders meer, tenzij zij zelf met een JA-JA-sticker aangeven dat zij dit wel willen. Hiermee wil het gemeentebestuur de verspilling tegengaan van ongeadresseerd reclamedrukwerk dat ongelezen bij het afval gaat.

Huis-aan-huisbladen

De invoering van de nieuwe JA-JA-sticker heeft geen gevolgen voor de bezorging van huis-aan-huisbladen of geadresseerd reclamedrukwerk. Die mogen gewoon bezorgd worden bij woningen zonder sticker. De huidige NEE-JA- en NEE-NEE-stickers houden hun betekenis, maar de NEE-JA-sticker heeft straks dezelfde functie als géén sticker op de brievenbus plakken (en is dus niet noodzakelijk).

1 januari 2019

Hiermee volgt Nijmegen het voorbeeld van de gemeente Amsterdam, waar de JA-JA-sticker per 1 januari 2018 definitief is ingevoerd. Het college van burgemeester en wethouders hoopt voor de zomer een definitief voorstel aan de Nijmeegse raad te presenteren over een eventuele invoering op 1 januari 2019.

Nu op radio RN7: {{ current_item.title }} {{ current_item.title }}
Straks:
{{ next_item.title }}
{{ next_item.title }}