Nijmegen trekt kar in ontwikkeling IRMA

Nijmegen trekt kar in ontwikkeling IRMA

NIJMEGEN – De gemeente Nijmegen startte dinsdag met een pilot waarmee burgers via een app in kunnen loggen op verschillende platforms. De app, genaamd IRMA (I Reveal My Attributes), kan gevuld worden met alle gegevens die een persoon nodig heeft om aan te melden, die kan men verkrijgen via de gemeente.

De pilot zal in eerste instantie voor 7500 nieuwe gebruikers per maand beschikbaar komen.

Tekst gaat verder onder de video.

Alternatief

Hoogleraar Digitale Beveiliging professor doctor Bart Jacobs van de Radboud Universiteit heeft met zijn stichting Privacy by Design de app ontwikkeld in de afgelopen tien jaar. De bedoeling is dat de app het alternatief moet worden voor alle verschillende inlogcodes die men nu nog moet onthouden voor de websites waar ze er om vragen. Zo kan men er nu mee inloggen bij de gemeente om zaken te regelen, maar op den duur moet het mogelijk zijn om bij webshops en overheidsinstanties aan te melden zonder er verschillende accounts voor nodig te hebben. Uiteindelijk moeten ook officiële documenten in de app opgeslagen kunnen worden.

De app is volgens doctor Jacobs: “Een manier om met behoud van privacy aankopen te kunnen doen zonder meer informatie prijs te geven dan noodzakelijk is.” Vaak vragen websites en online services meer informatie dan nodig is. Volgens de nieuwe privacywet mag dit niet, er moet namelijk een doel zitten achter het vragen van gegevens.

Privacybewustzijn

De app werkt door bij het aanmelden voor een website de gebruiker te vragen welke gegevens hij of zij wilt delen met de website. Dit actief vragen welke gegevens te delen levert ook een groter privacybewustzijn op, verwacht Jacobs: “Ik denk dat het een psychologisch effect zal hebben, [...] mensen zullen bewuster worden van wat ze willen delen.” Na geselecteerd te hebben welke informatie je wilt delen voer je een pincode in die het proces voltooid.

Social-mediaplatform Facebook heeft al een vergelijkbare service. Deze maakt het mogelijk om diensten van derden te gebruiken door in te loggen met een Facebookaccount. Maar hierbij wordt het surf- en aankoopgedrag van een consument geregistreerd zodat er gerichter advertenties aangeboden kunnen worden aan de consument. Omdat IRMA ontwikkeld is - en beheerd wordt - door een stichting zonder winstoogmerk is er geen aanleiding om het onlinegedrag van een consument te gebruiken voor commerciële doeleinden.

Sneeuwbaleffect

Wethouder Renske Helmer is blij dat de gemeente een voortrekkersrol kan spelen in het gebruiken van de app. Zo zouden andere steden met grote interesse kijken naar de pilot in de Waalstad. Ook zouden grote bedrijven met online winkels dit proces aandachtig volgen. De wethouder is zich er bewust van dat de app op dit moment alleen nog maar dient om in te loggen bij de gemeente: “Maar wij hopen dat, doordat we het als gemeente Nijmegen steunen, ook de grote bedrijven die vaak om gegevens vragen, en die zeker willen weten dat gegevens kloppen, gebruik gaan maken van IRMA waardoor het als een sneeuwbal gaat uitrollen over Nederland.”

Nu op radio RN7: {{ current_item.title }} {{ current_item.title }}
Straks:
{{ next_item.title }}
{{ next_item.title }}