Ombudsman Beuningen behandelde in 2018 slechts één klacht

Ombudsman Beuningen behandelde in 2018 slechts één klacht

BEUNINGEN – De precieze rol van de gemeentelijk ombudsman is bij veel burgers en ambtenaren niet duidelijk. Ook zijn veel burgers teleurgesteld over de beperkte bevoegdheden van de gemeentelijke ombudsman. Dat constateert de gemeentelijke ombudsman van Beuningen, mevrouw dr. J. Assen, in haar jaarverslag 2018.

Mevrouw Assen heeft vorig jaar precies één klacht in behandeling genomen. In heel 2018 werd vier keer een beroep op haar gedaan. Afgezien van die ene klacht werden twee klachten niet-ontvankelijk verklaard en werd één klacht doorverwezen naar de interne klachtbehandeling van de gemeente Beuningen.

Evaluatie van taken en werkwijze

Mevrouw Assen heeft haar functie per 1 januari dit jaar neergelegd. In het jaarverslag maakt zij een soort evaluatie van de taken en de werkwijze van een gemeentelijk ombudsman. Zij is verbaasd dat veel medewerkers van de gemeente na al die jaren niet weten dat er een gemeentelijke ombudsman is. Ook weten ze regelmatig niet wat de verhouding is tussen de gemeentelijke ombudsman en de nationale ombudsman.

Dat geldt ook voor burgers, die nogal eens zeggen: Als u mij niet helpt, dan stap ik naar de nationale ombudsman. Burgers denken soms dat de nationale ombudsman een soort van hoger beroep is na de gemeentelijke ombudsman, aldus mevrouw Assen.

Verwarring over begrip ‘klacht’

Zij constateert verder dat er enige spraakverwarring is met betrekking tot het begrip ‘klacht’. Als voorbeeld geeft zij een burger die een klacht indient over een straatlantaarn die het niet doet. Volgens haar is dat niet zozeer een klacht maar eerder een melding. Het kan uiteindelijk leiden tot een klacht, als de gemeente de straatlantaarn steeds maar niet repareert.   

Nu op radio RN7: {{ current_item.title }} {{ current_item.title }}
Straks:
{{ next_item.title }}
{{ next_item.title }}