Oprichting 'Nijmeegsche' volgende stap in treinverbinding Nijmegen – Kleef

Oprichting 'Nijmeegsche' volgende stap in treinverbinding Nijmegen – Kleef

NIJMEGEN – De Nijmeegse 'Vereniging voor Innovatief Euregionaal (rail)Vervoer' (VIEV), heeft de Nijmeegsche Spoorwegmaatschappij (NSM) opnieuw in het leven geroepen. Dit op de symbolische datum 9 mei, de Dag van Europa. De NSM wil binnen twee jaar toeristische ritten uitvoeren op het baanvak Nijmegen – Groesbeek, ook wel bekend als de Keizerlijn.

Afgelopen jaren lobbyde VIEV intensief voor de spoorlijn Nijmegen – Kleef en de maatschappelijke steun werd steeds breder. Onder andere kennisinstellingen en grote werkgevers als de Radboud Universiteit, HAN, ROC en de hogeschool van Kleef spraken hun steun uit. Ook de grootste vakbond van Nederland, de FNV, maakt zich sterk voor deze spoorlijn vanwege het grensoverschrijdende potentieel. Vele lokale partijen namen de reactivering van deze spoorlijn op in hun partijprogramma’s. Maar ondanks alle steun werd de reactivering van de spoorlijn niet in het recent gepresenteerde coalitieakkoord opgenomen. De NSM is al sinds 22 oktober 2016 in de Kamer van Koophandel ingeschreven en sindsdien als alternatief plan uitgewerkt, maar VIEV wilde wachten met de lancering totdat de politiek zich over de reactivering had uitgesproken.

De tekst gaat verder onder de video

Haalbaarheid

Maurice Niesten is voorzitter van de VIEV. Hij is heel helder over de haalbaarheid van het plan: "Zeer haalbaar! In 2016 hebben wij al over drie kilometer van dit spoor gereden per RailHog met toestemming van ProRail. Nu willen we dit verdubbelen naar 6 kilometer, tot Groesbeek. Binnen de Provincie Gelderland, Gemeente Nijmegen en Gemeente Berg en Dal is er consensus dat de spoorlijn gebruikt mag worden voor een toeristische invulling, waarmee het tracé behouden blijft en meer zichtbaar wordt. Dat is exact wat wij gaan doen!"

Wissel na Heyendaal richting Groesbeek

VIEV wil inzetten op een toekomstbestendige wissel tussen station Nijmegen Heyendaal en de aftakking richting Groesbeek. "Mocht de spoorlijn alsnog worden aanbesteed en een reguliere vervoersmaatschappij zich melden, dan kan deze wissel zonder extra kosten gebruikt blijven worden. Wij zullen komende periode met veel partijen in gesprek gaan, waaronder de Provincie Gelderland en de nieuw gekozen bestuurders van de Gemeenten Nijmegen en Berg en Dal. Ook met Grenzland Draisine willen wij graag spreken over een gecombineerd arrangement”, aldus Niesten.

Verschillende ritten

Grenzland Draisine biedt momenteel twee ritten aan: 'de uitgebreide' (Kleef – Kranenburg) en 'de grenzeloze' (Groesbeek – Kranenburg). VIEV denkt aan een derde optie, namelijk 'de doorgaande'. Niesten: "In 2020 stap je ’s ochtends op station Nijmegen in een gecharterde trein van NSM op, vervolgens stap je in Groesbeek over op de draisine en fiets je via Kranenburg door tot Kleef. Met cofinanciering vanuit Brussel voor de eenmalige investeringskosten en een sluitende exploitatie is dit een perfecte toeristische kans voor de regio”, vervolgt Niesten enthousiast.  

Het plan

"VIEV wil op zaterdagen gaan werken met gehuurd materieel, zogenaamde charters. Denk bijvoorbeeld aan treinen van Breng en Arriva, die dan ongebruikt op het opstelspoor staan. Ook de Buffels (dieselmaterieel ’90, red.) die bij station Nijmegen staan opgesteld en museumtreinen, zoals de VSM en ZLSM hebben, zijn een eventuele optie. Zo houden wij onze balans kort en betalen wij voor het gebruik en niet voor het bezit met bijbehorende onderhoudskosten”, aldus Rob Oudenhoven, penningmeester van VIEV.  

NSM dient sec als vervoersmaatschappij, als uitvoerder. Benodigd materieel, kennis en kunde (inclusief toelatingseisen) worden ingehuurd. Oudenhoven vervolgt: "De huurkosten willen wij grotendeels voldoen uit de verkoop van tickets. Vrijwilligers zullen op rijdagen de spoorwegovergangen bewaken met rode vlaggen en conform wettelijke vereisten. Voor grensbaanvakken zijn geen concessies nodig en wij willen net als vervoerders ZLSM en VSM graag komen tot een toegangsovereenkomst".   

Ook naar Kleef?

In eerste instantie gaat NSM de Keizerlijn reactiveren tussen Nijmegen en Groesbeek, maar sluit een verbinding tot aan Kleef in de toekomst niet uit. Niesten: "Wij zijn ervan overtuigd dat ons initiatief NSM de door zoveel partijen gewenste reactivering van de spoorlijn Nijmegen – Kleef naar voren zal halen, tegen lagere kosten. Daarnaast geeft ons initiatief in ieder geval invulling aan besluit 5 van het Beslisdocument Nijmegen – Kleve, namelijk het behouden van het tracé met een toeristisch-recreatieve invulling, zodat toekomstige reactivering niet onmogelijk wordt gemaakt. Het jaar 2018 staat vooral in het teken van in contact komen met de diverse betrokken partijen, 2019 in het teken van planmatig uitwerken en we hopen in 2020 daadwerkelijk weer te kunnen gaan rijden!"

Afgelopen zaterdag is één meter spoor van de Keizerlijn vernieuwd, op de symbolische plek waar de NSM bijna twee jaar geleden met de Railhog de eerste meters maakte (zie foto).

Logo en naambordje   

Het logo van de NSM is afgeleid van het beroemde logo van de Trans Europ Express (“TEE”), de benaming voor een netwerk van luxueuze binnenlandse en internationale sneltreinen in Europa, dat van start ging in 1957. Het concept is bedacht door F.Q. den Hollander, toenmalig president-directeur van de Nederlandse Spoorwegen.

Niesten licht het naambordje met daarop de tekst ‘Fernweh Express’ toe: “Het Nederlandse Spoorwegmuseum heeft jarenlang met historisch materieel de zogenoemde Heimwee Express uitgevoerd. De beoogde ritten door de NSM over de Keizerlijn willen wij juist de tegenovergestelde naam meegeven, namelijk Fernweh Express. Fernweh betekent zoveel als het verlangen naar onbekende situaties. Aangezien er sinds 1991 geen trein meer over de spoorlijn naar Groesbeek heeft gereden, zal het voor veel mensen een geheel nieuwe ervaring zijn. Daarom vinden wij het een toepasselijke naam voor deze treinritten”. 

Op een speciale website is meer informatie te vinden over het project. 

Lees ook: Treinverbinding Nijmegen Kleef zo goed als zeker 

Lees ook: Spoorlijn Nijmegen Kleef kan voor tientallen miljoenen minder 

Lees ook: De Keizerlijn: Grensoverschrijdend OV 

Nu op radio RN7: {{ current_item.title }} {{ current_item.title }}
Straks:
{{ next_item.title }}
{{ next_item.title }}