Pleidooi aan ‘vroempartij’ SP voor versmalling Graafseweg tevergeefs

Pleidooi aan ‘vroempartij’ SP voor versmalling Graafseweg tevergeefs

NIJMEGEN – Pleidooien van aanwonenden aan de SP om voor de versmalling van de Graafseweg tussen de Rozenstraat en de Wolfskuilseweg te beslissen, zijn woensdagavond tevergeefs gebleken. Een krappe meerderheid van de Nijmeegse gemeenteraad komt volgende week met een motie om de versmalling tegen te houden. Coalitiepartij SP blijft niet overtuigd van de maatregel, waarmee een meerderheid tegen is.

Alternatief voor inleveren wegcapaciteit

‘We zijn het er allemaal over eens dat de Graafseweg veiliger moet worden’, zegt SP-fractievoorzitter Hans van Hooft. ‘Maar wij missen een alternatief voor het inleveren van wegcapaciteit. Die zien wij graag in beeld gebracht. Wanneer je nu een fysieke versmalling toepast, heb je nooit meer de mogelijkheid om doorstroming te bevorderen wanneer dat nodig is. Er is dynamisch verkeersmanagement nodig. Natuurlijk willen we zo weinig mogelijk verkeer op de Graafseweg, maar met het oog op de verkeersontwikkeling in de toekomst voorzien we dat hij met het inleveren van wegcapaciteit vooral ramvol komt te staan. We moeten onze doelen bereiken zonder onszelf in de voet te schieten.’

Sluipverkeer en uitstoot

Ook Stadspartij DNF ziet geen heil in het verder versmallen van de Graafseweg. Raadslid Jean-Paul Broeren: ‘Bewoners van de Marialaan en de Voorstadslaan klagen steen en been over sluipverkeer bij hun in de straat. Een versmalling gaat naast sluipverkeer ook zorgen voor files. Bij filerijden komt veel remmen en optrekken kijken, en dat veroorzaakt veel meer uitstoot.’ De PvdA geeft aan dat ze vooral op dit moment tegen de versmalling is. ‘De alternatieve routes zijn nog niet op orde', zegt fractievolger Anneke Arzbach. 'We zullen niet altijd tegen de inrichting zijn, maar eerst moet bijvoorbeeld de S100 beter gaan functioneren.’

Motie

Maarten Bakker (VVD) ziet het opgeven van wegcapaciteit ook niet zitten. ‘Ook wij willen graag wat doen aan de veiligheid en leefbaarheid rondom de Graafseweg. Maar wij denken dat een versmalling juist averechts werkt, en zelfs tot in de Hazenkamp negatieve gevolgen gaat hebben.’ Bakker kondigt aan dat de partijen die tegen de versmalling zijn volgende week in de raadsvergadering een motie in stemming willen brengen om het plan van het college te dwarsbomen. De meerderheid hiervoor is minimaal: het hangt van de aanwezigheid van het zieke Gewoon Nijmegen-raadslid Ton Roes af of de indieners een meerderheid halen, of dat de stemmen staken.

Slecht moment

Wethouder Harriët Tiemens betreurt vooral het moment waarop de discussie plaatsvindt. ‘Er wordt gekeken naar de ervaring van dit moment. Ja, het is bij tijd en wijle chaos in de stad. Er vinden bijna dagelijks ongelukken plaats op de A50 die ervoor zorgen dat verkeer omrijdt door Nijmegen heen. Als regio treffen we daar een breed palet van maatregelen voor. Maar we zitten ook met de renovatie van de Waalbrug en de werkzaamheden aan de Rijksweg in Malden die voor drukte in de stad zorgen. 10 procent doorgaand verkeer op de Graafseweg lijkt weinig, maar het is heel veel. De herinrichting van het eerste deel is, ongeacht de huidige omstandigheden, een succes. De cijfers van vorig jaar november wijzen dat uit. Ook is het aantal mensen dat de fietst pakt exponentieel aan het groeien, net als het aantal spitsmijders. Het lukt dus wél om gedrag te beïnvloeden.’

Meer auto's

‘Het is van de gekke dat wij in Nijmegen het gebrek aan capaciteit op de snelwegen moeten oplossen’, vindt Quirijn Lokker (GroenLinks). ‘Verkeer binnen de stad moet bestemmingsverkeer zijn. We hebben nu overcapaciteit op de Graafseweg, dus we moeten nu dat deel weghalen om niet meer verkeer aan te trekken. Doorgaand verkeer moet over de snelweg of de S100.’ Bakker ziet daar geen heil in. ‘De S100 heeft niet de benodigde capaciteit, zeker niet met het oog op de bevolkingsgroei. We weten dat er in de toekomst meer autoverkeer gaat komen. Meer auto’s en minder wegcapaciteit kan niet resulteren in minder overlast.’ Lokker: ‘Tenzij we niet meer auto’s toelaten.’ ‘Het gaat om een aanpassing voor een stuk van 400 meter’, zegt D66-fractievolger Wernard Kersten. ‘Wij zien daar een zeer beperkt verlies voor automobilisten en een grote winst voor aanwonenden en fietsers.’

Teleurgesteld

De aanwonenden zijn teleurgesteld, omdat zij het gevoel hadden dat een oplossing voor de overlast die zij zeggen te ervaren aanstaande was. ‘De plannen die ons bij een buurtbijeenkomst werden geschetst, leken definitief,’ zegt Marieke Cuijten. ‘Eén van de gepresenteerde scenario’s zou het worden.’ ‘Ik was helemaal gelukkig’, vertelt Hermine van Laar. ‘Ik dacht dat er eindelijk wat aan ging gebeuren.’ Als het aan Ina van Leeuwen lag, veranderde het hele leefklimaat in haar straat. ‘Deze straat nodigt nu niet uit tot interactie met je buren. Wij willen een doodnormale straat waar geleefd kan worden. Waar je niet met gevaar voor eigen leven de straat moet oversteken om een kopje suiker te lenen bij de overburen. Waar je ook eens een straatfeest kan houden. Het wordt tijd om de Graafsesnelweg met pensioen te laten gaan.’ Vorige week spraken enkele aanwonenden in die er een andere mening op nahouden, en die fel gekant zijn tegen een verdere versmalling van de Graafseweg.

Flitspalen

Aanwonenden hadden graag flitspalen gezien om de snelheid op de Graafseweg in te perken. Wethouder Harriët Tiemens ook, maar dit blijkt niet aan de gemeente te zijn. ‘Wat zouden we dat graag zelf willen kunnen beslissen, maar het Openbaar Ministerie gaat erover. En die zeggen: richt die weg eerst maar eens in als een 50 km/u-weg voordat we daar flitspalen gaan plaatsen.’

Geen budget

Bij aanwonenden van het deel richting de Neerbosscheweg heerst vooral ontsteltenis dat de voorgestelde maatregelen zich daar beperken tot het vervangen van de toplaag van het asfalt, gezien hoe hard er gereden wordt. ‘Het is geen uitzondering dat hier boven de 100 km/u gereden wordt’, vertelt Hans Iserief. ‘Op zomeravonden doen idioten op motorfietsen wedstrijdjes wie het hardst kan.’ ‘Het lijkt wel een snelweg’, vindt Jos Velers, die zich eerder op de avond tot Van Hooft richt. ‘Ik richt me vooral tot de Nijmeegse ‘vroempartij’ SP als ik zeg: laat dit niet zo doorgaan.’ Iserief: ‘Ons is verteld dat we voor maatregelen moesten wachten op de herinrichting van de Graafseweg. Nu ligt er een plan, en ondervinden we tussen neus en lippen door dat er geen budget is voor ons deel van de weg.’

 

Dion van Alem
Politiek verslaggever

Nu op radio RN7: {{ current_item.title }} {{ current_item.title }}
Straks:
{{ next_item.title }}
{{ next_item.title }}