StartUp Nijmegen verantwoordelijk voor vervuiling straatbeeld

StartUp Nijmegen verantwoordelijk voor vervuiling straatbeeld

NIJMEGEN – De merkwaardige leuzen die op verschillende plekken in Nijmegen zijn aangebracht, zijn onderdeel van een campagne die is opgezet door StartUp Nijmegen. Dat meldt een bron aan RN7.

Dick Bos, aanjager van StartUp Nijmegen, heeft gevraagd om een campagne die maar liefst 55.000 studenten in Nijmegen moest bereiken. Het resultaat: mysterieuze leuzen zoals “grow a pair,” “jouw droombaan bestaat niet” en “faalhaas” werden in de nacht van dinsdag op woensdag verspreid in Nijmegen. Het zou gaan om een ’teaser’ van een grotere campagne. “Provoceren, veel communiceren, maar nog zonder afzender,” zo staat geschreven in een besloten Facebookgroep van StartUp Nijmegen.

Tekst gaat verder onder de foto.

Het Facebookbericht waarin de actie van StartUp wordt toegelicht.

ProRail

De actie deed menig wenkbrauw fronzen. Zowel de gemeente als ProRail tastten in het duister over het motief van de bekladdingen. Met name laatstgenoemde was niet te spreken over de campagne. “Het gebeurt helaas zeer regelmatig dat graffiti-spuiters de spooromgeving opzoeken,” laat een woordvoerder weten. "ProRail vindt dit levensgevaarlijk omdat de graffiti-spuiters zich ook tussen de hekken van het spoor begeven. Dit kan leiden tot vertraging van het treinverkeer."

Schoonmaakkosten

De gemeente heeft een separate opdracht gegeven aan schoonmaakbedrijf DAR om de graffiti uit het straatbeeld te verwijderen. “Deze werkzaamheden vallen niet onder het standaard contract dat wij hebben met DAR,” laat een gemeentewoordvoerder weten. Hoeveel de schoonmaakkosten precies bedragen is volgens de gemeente niet bekend. De gemeente gaat contact opnemen met StartUp Nijmegen over de kosten.

StartUp Nijmegen is meermaals om een reactie gevraagd, maar wenst vooralsnog niet te reageren.

Nu op radio RN7: {{ current_item.title }} {{ current_item.title }}
Straks:
{{ next_item.title }}
{{ next_item.title }}