Verschillende partijen voor schadeloosstelling woonbooteigenaren Oostkanaaldijk

Verschillende partijen voor schadeloosstelling woonbooteigenaren Oostkanaaldijk

NIJMEGEN – Verschillende partijen uit de Nijmeegse gemeenteraad vinden dat de gemeente de woonbooteigenaren van de Oostkanaaldijk schadeloos moet stellen wanneer het verstrekken van een vergunning geen optie blijkt.

Coalitiepartijen GroenLinks en D66 waarschuwen ervoor dat hiervoor ruimte in de begroting gevonden moet worden. Door een uitspraak van een rechter in Limburg lijken de woonboten alsnog legaal te zijn, maar de gemeente Nijmegen trekt in twijfel of de wet in kwestie voor een situatie als deze bedoeld is.

Belang van bedrijven

Wethouder Noël Vergunst (GroenLinks) weegt ook het belang van bedrijven op het naastgelegen industrieterrein mee. ‘We hebben er met z’n allen voor gekozen in het verleden om dit terrein te bestemmen als industrieterrein voor de zware categorie. Alle bedrijven zitten daar volledig in hun recht. Zij roepen ons op om te handhaven, omdat zij daar grond voor zien. We gaan onderzoeken of de bedrijvigheid hier en de mogelijkheid tot uitbreiding hiervan te verenigen is met een woonbestemming voor de woonboten. We lopen het risico om in een juridische strijd met de bedrijven te komen als we voor hun de mogelijkheden inperken. Dat kan ook een kostbare zaak worden.’

Schadeloosstelling

De wethouder lag op koers om de woonbooteigenaren een aanbod van 50.000 euro schadevergoeding aan te bieden in ruil voor hun vertrek. De uitspraak van de rechter in Limburg veranderde het speelveld nogal, waardoor het nog niet tot een formeel aanbod gekomen is. De nieuwe situatie zou kunnen leiden tot het verplichten van een volledige schadeloosstelling als blijkt dat de nieuwe wet inderdaad het bewonen van de woonboten legaliseert. Als het aan verschillende partijen in de raad ligt, is dat nu ook al het juiste pad om te bewandelen. ‘Als we met z’n allen daar geen bewoning willen hebben,’ zegt John Brom (Stadspartij DNF), ‘moeten we ze dan niet gewoon keihard uitkopen? Dat kan een hoop juridische strijd verder voorkomen en dan kunnen de bewoners verder met hun leven.’ Ook VoorNijmegen.NU, Partij voor de Dieren en Gewoon Nijmegen delen deze mening. Coalitiepartijen D66 en GroenLinks zijn voorzichtiger. ‘We moeten zorgvuldig zijn in dit proces, en dat betekent ook naar de bedrijven van het naastgelegen industrieterrein,’ vindt Rachid El Hafi (D66). ‘Ik wil de andere raadsleden er graag op wijze dat er voor een ‘ruimhartige’ vergoeding gezocht moet worden naar ruimte in de begroting, en die is niet zomaar gevonden.’ Dat is Marieke Smit (GroenLinks) met hem eens: ‘Het is verstandig om nu eerst de nieuwe ontwikkelingen te duiden en alle zienswijzen daarin mee te nemen.’

Legaal

Voor de bewoners en eigenaren van de woonboten is het klip en klaar: de Wet verduidelijking voorschriften woonboten die sinds 1 januari 2018 van kracht is maakt bewoning van hun woonboten op deze locatie legaal. ‘Die zienswijze hebben wij maart 2018 ook al ingediend, maar we hebben er nooit antwoord op gekregen,’ vertel Floor Nijhuis, een van de bewoners in kwestie. ‘Het roept boosheid en frustratie op dat wij onterecht de juridische status ‘illegaal’ krijgen. Sommigen van ons hebben gezondheidsproblemen ontwikkeld door de stress en onzekerheid. We staan al zes jaar in de wacht. We kunnen niet investeren in onze woning. Waar wacht het college nog op? We vragen met klem om het handhavingsproces definitief te staken en onze woonsituatie legaal te verklaren. Wordt er alsnog een reden gezocht en gevonden om dat niet te doen, dan verwachten wij een volledige schadeloosstelling.’

Nu op radio RN7: {{ current_item.title }} {{ current_item.title }}
Straks:
{{ next_item.title }}
{{ next_item.title }}