Coffeeshops en parkeerplaatsen kritiekpunten bij gebiedsvisie Vlaams Kwartier

Coffeeshops en parkeerplaatsen kritiekpunten bij gebiedsvisie Vlaams Kwartier

NIJMEGEN – De positie van coffeeshops en de gevolgen op het gebied van mobiliteit zijn de voornaamste kritiekpunten die de verschillende Nijmeegse fracties hebben op de nieuwe gebiedsvisie voor het Vlaams Kwartier.

De gemeente Nijmegen wil het gebied bij de Vlaamsegas en de Tweede Walstraat plus het Mariënburg herontwikkelen tot een gebied met meer groen, meer woningen voor een breed publiek en minder verkeer. Daarmee wil men een einde maken aan de overlast en het gevoel van onveiligheid dat bewoners in het gebied aangeven te ervaren.

Tekst gaat verder onder de audio.

Coffeeshops

De gemeente bezit weinig vastgoed in het gebied, en is dus afhankelijk van de goede wil van pandeigenaren en ondernemers. Daarbij horen ook de coffeeshops. De gemeente hoopt dat zij – zonder uit te breiden – willen investeren in het gebied, of willen verplaatsen naar een nog nader te bepalen locatie. Voor dat eerste lopen nog niet alle betrokkenen warm. ‘De strategie is nu om pandeigenaren en ondernemers te verleiden. Andere instrumenten kunnen altijd nog toegepast worden. We moeten in ieder geval overwegen of er niet teveel coffeeshops in dit gebied zijn,’ zegt wethouder Noël Vergunst (GroenLinks). De SP waarschuwt dat inwoners geraadpleegd moeten worden als het verplaatsen van een coffeeshop naar hun buurt dreigt. ‘Er moet wel draagvlaak voor zijn op de nieuwe locatie,’ aldus raadslid Marij Feddema. Volgens verschillende partijen lost het verplaatsen van coffeeshops niets op. ‘Zij zijn het probleem niet,’ vindt John Brom (Stadspartij DNF). ‘Dealers zijn het probleem. Dit plan zet te weinig in op handhaving.’ Ook Paul Eigenhuijsen (VoorNijmegen.NU) ziet er geen oplossing in. ‘Voor mij mogen ze afgeschaft worden, maar dat gaat de overlast nog niet oplossen.’

Parkeerplaatsen

De VVD maakt zich vooral druk om het verlies van parkeercapaciteit voor bezoekers. Bij een herinrichting van het gebied zouden 650 parkeerplaatsen verloren kunnen gaan die nu in de parkeergarages Mariënburg en op het Molenpoortdak beschikbaar zijn. ‘Dit heeft grote consequenties voor de bereikbaarheid van het stadscentrum voor bezoekers uit de regio, maar ook voor toeristen,’ vindt raadslid Erik van Zanten. ‘Daar wordt wat al te snel overheen gestapt. Dat gebeurt vaker; we zien elke dag dat het verkeer op verschillende plekken in de stad vaststaat als gevolg van keuzes die door het college gemaakt worden.’ Dat wil niet zeggen dat de VVD eist dat de parkeerplaatsen hier behouden blijven. ‘Wij komen met een amendement dat inzet op investeringen in transferia aan de rand van de stad.’ Die zijn er al, merkt wethouder Vergunst op. ‘In Lindenholt en in Ressen. Daar wordt weinig gebruik van gemaakt. Het centrum van Nijmegen is zo goed bereikbaar dat men gewoon doorrijdt, omdat er altijd wel een parkeerplek te vinden is.’ Een kulargument, vindt Van Zanten. ‘Op de piekmomenten staan de parkeergarages vol.’

Fundamentele verandering

‘De kern is om het gebied weer leefbaar te maken door er andere functies te creëren,’ zegt Vergunst. ‘Dit plan is een stap op weg naar de herontwikkeling, maar het zal echt nog wel even duren voordat het naar ieders tevredenheid is. De hijskranen staan er nog niet. Het gaat jaren duren voordat we tot een fundamentele verandering komen in dit gebied. Maar twee parkeergarages zo diep in het centrum, zoals nu het geval is, is iets waarvan we ons afvragen of we dat wel willen. We zullen altijd voorzieningen treffen voor bewoners, ondernemers, bevoorrading en mensen die slecht ter been zijn. Daarnaast komt er ruime parkeercapaciteit op het parkeerterrein Oude Stad.’

 

Nu op radio RN7: {{ current_item.title }} {{ current_item.title }}
Straks:
{{ next_item.title }}
{{ next_item.title }}