College Nijmegen voorziet problemen bereikbaarheid bij BrengFlex-haltes

College Nijmegen voorziet problemen bereikbaarheid bij BrengFlex-haltes

NIJMEGEN – Het Nijmeegse college betreurt het snelle besluit dat BrengFlex niet voortgezet gaat worden en voorziet problemen bij de bereikbaarheid van de huidige BrengFlex-haltes OBG, crematorium Staddijk, Veur-Lent en het Erica Terpstra Sportfondsenbad.

Dat laat men weten in een brief aan de Provincie Gelderland. De provincie gaat over de concessie voor het openbaar vervoer. Ook geeft het Nijmeegse college van B en W een aantal gerichte adviezen.

Volledig systeem

‘Wij hebben steeds gezegd dat BrengFlex een bepaalde functie vervult. Belangrijk is dat we met elkaar afspraak hebben dat je het openbaar vervoer als volledig systeem moet beschouwen. Er moet gekeken worden naar hoe je alle gebieden in deze regio in zijn totaliteit goed kunt bedienen. Is BrengFlex in die context dan wel écht zo duur? Zeker in vergelijking met lijnvervoer dat grotendeels leeg is in de buitengebieden. Die buitengebiden en de dorpen moet je wel bereikbaar houden. Maar voordat we dat gesprek op gang hebben kunnen brengen, is BrengFlex al de nek omgedraaid. Wij betreuren dat er nu een alternatief weg is voordat we het goed hebben doorgesproken. Wij maken ons zorgen of er op korte termijn wel een alternatief voor BrengFlex haalbaar is.’ Het is in een dorp waar verder geen OV is overigens wel mogelijk om de Regiotaxi als aanvullend OV te gebruiken.

Bereikbaarheidsproblemen BrengFlex-haltes

BrengFlex stopt bij reguliere bushaltes, maar daarnaast zijn er BrengFlex haltes waar geen reguliere bus stopt. In het vervoersplan voor Breng wordt voorgesteld om de oude lijn 3 tussen Oosterhout en het Afrikamuseum bij het vervallen van BrengFlex weer in ere te herstellen, via een wat aangepaste route. Daarmee wordt een deel van de BrengFlex haltes weer bediend. Voor de overige haltes is het alternatief de regiotaxi. ‘Dit is voor de reiziger een grote achteruitgang, vooral door de vooraanmeldtijd die nodig is voordat je een rit kunt krijgen’, laat het college per brief weten aan de provincie Gelderland. ‘Zeker als de reiziger dit online wil doen en een gegarandeerde aankomsttijd wil. Wij verwachten in ieder geval bereikbaarheidsproblemen bij de huidige BrengFlex-haltes OBG, crematorium Staddijk, Veur-Lent en het Erica Terpstra Sportfondsenbad.’

Suggesties voor route lijn 3

Het Nijmeegse college doet daarom een aantal suggesties voor een nieuwe route voor lijn 3. ‘Laat deze bus door de nieuwbouwwijk het Waalfront laten rijden (via de Nymaweg), zodat wij hier een halte kunnen realiseren ter hoogte van de Winselingseweg. Een grote bus hier door heen laten rijden is op dit moment onmogelijk, omdat de Laan van Oost-Indië nog niet gereed is en het viaduct bij de Weurtseweg niet hoog genoeg is. Dan het liefst via Plein 1944, zodat de plaats en wijk Oosterhout direct verbonden zijn met deze binnenstadhalte. Wellicht is het mogelijk om lijn 3 langs het OBG te laten rijden. Deze BrengFlex-halte staat op de plek 6 van de meeste gebruikte haltes voor BrengFlex.’

Lijn 14

Het opnieuw in gebruik nemen van lijn 3 zou volgens het college gevolgen moeten hebben voor de huidige route van lijn 14. ‘Toen lijn 3 is geschrapt, is lijn 14 van route gewijzigd, zodat de Hazenkamp goed bediend bleef. Als lijn 3 weer wordt teruggelegd door de Hazenkamp - en dus niet langs het OBG - dan zou lijn 14 weer terug kunnen naar de oude route. Zo niet, dan neemt het aantal bussen op de Slotemaker de Bruïneweg toe.’

Slechts een advies

Tiemens benadrukt dat het hier enkel adviezen betreft, en dat het niet zeker is dat er gehoor aan gegeven wordt. ‘Wij zitten in de tweede schakel hier. De provincie is de concessiehouder. Aan ons wordt wel gevraagd wat we vinden, maar we hebben geen direct contact met de vervoerder. Dit is slechts een advies aan de gedeputeerde.’

Nu op radio RN7: {{ current_item.title }} {{ current_item.title }}
Straks:
{{ next_item.title }}
{{ next_item.title }}