Examenkandidaten voelen zich niet serieus genomen door minister Slob

Examenkandidaten voelen zich niet serieus genomen door minister Slob

NIJMEGEN – Eindexamenkandidaten Tom Kuijpers en Pleun Lagerberg van het Stedelijk Gymnasium in Nijmegen zijn het nog steeds niet tevreden met de manier waarop minister Slob de eindexamens wil organiseren. De twee leerlingen begonnen vorige maand een petitie die uiteindelijk ondertekend werd door zo’n 4300 andere examenleerlingen. Ook stuurden ze een brandbrief naar de minister. Daarin vroegen ze hem de eindexamens aan te passen omdat de examenleerlingen een mindere en gebrekkige voorbereiding hebben gehad door het coronavirus.

Extra onvoldoende

Op 11 februari maakte minister Slob bekend dat de eindexamens doorgaan, maar dat kandidaten één extra onvoldoende mochten halen, behalve bij de kernvakken Engels, Nederlands en wiskunde. Toch zijn Tom en Pleun nog niet tevreden. “Het enige waar wij natuurlijk voor stonden was de stof vermindering in de eindexamens. Maar ja toen kwam die aanpassing van die extra onvoldoende en was alles volgens Slob opgelost, maar in de praktijk zien wij dat er niet veel veranderd is want je mag het niet gebruiken voor een kernvak terwijl bij de kernvakken toch de zelfde soort achterstanden zijn opgelopen als bij de andere vakken.”

Vooral bij een vak als wiskunde is dit een probleem, volgens Tom, aangezien het daar niet alleen om theorie gaat, maar ook om vaardigheden: “Theorie kan je nog altijd veel leren, maar vaardigheden die je niet hebt gehad niet meer. Ik vind het wel goed dat ze de normering wat lager hebben gelegd, maar dat maakt dan nog steeds geen verschil op de hoeveelheid stof die in de examens wordt gestopt.”

Kwaliteit van onderwijs

Vorig jaar werden de examens afgelast. Dit jaar gaan ze dus wel door. Dat is vreemd, vindt Tom. De examenkandidaten van vorig jaar hadden nog tot maart normaal les. De lichting van dit jaar heeft het grootste deel van het schooljaar alleen online les gehad. De kwaliteit van het onderwijs zou voor Pleun, Tom en hun jaargenoten dus nog slechter zijn dan voor de lichting daarvoor.

De leerlingen voelen zich niet serieus genomen door de minister. Ze zouden graag zien dat Slob meer naar examenleerlingen zelf zou luisteren, en minder naar het advies van docenten van middelbare scholen. Volgens Tom kunnen leerlingen namelijk zelf goed inschatten in hoeverre ze de stof goed genoeg beheersen om het examen in te gaan.

Nu op radio RN7: {{ current_item.title }} {{ current_item.title }}
Straks:
{{ next_item.title }}
{{ next_item.title }}