Gemeenten: Altijd een balie voor menselijk contact met ambtenaar

Gemeenten: Altijd een balie voor menselijk contact met ambtenaar

NIJMEGEN – De gemeenten in de regio Nijmegen zijn het eens met de Nationale Ombudsman dat inwoners ook in de toekomst altijd recht hebben op menselijk contact met een ambtenaar. Ombudsman Reinier van Zutphen hield hierover onlangs een pleidooi, omdat de automatisering en robotisering snel voortschrijdt.

Steeds vaker krijgt de consument als hij een bedrijf of instelling belt een robotstem te horen met een keuzemenu. Soms is het al onmogelijk om een probleem mondeling uit te leggen aan een contactpersoon.

De ombudsman wijst erop dat steeds meer mensen de maatschappij te ingewikkeld vinden en de weg kwijtraken. Iedere gemeente moet volgens hem een balie hebben, waar de burger met al zijn vragen terecht kan. Van Zutphen zegt de laatste tijd steeds vaker ‘zelfredzame mensen’ te zien die toch verdwalen. “De burger krijgt een overheid die hij niet meer kent,” zegt de ombudsman.

Balies met vrije inloop in Heumen

De gemeente Heumen is het volledig eens met de ombudsman en noemt “menselijk contact met de ambtenaar noodzakelijk”. Volgens een woordvoerder van de gemeente zijn er in Heumen meerdere balies open voor het publiek.

“Zowel voor vrije inloop als op afspraak zijn er balies open voor de burger. Dit geldt voor heel veel diensten, zoals burgerzaken, vergunningen, bouwen, wonen en milieu,” zo stelt de woordvoerder.

Ook de gemeente Beuningen stelt dat er in hun gemeentehuis altijd plaats zal zijn voor persoonlijk contact. Bij de doorontwikkeling van de digitale dienstverlening moet daar goed over worden nagedacht, zegt een woordvoerster van de gemeente.

Stadswinkels voor de burger

Het Beuningse college van B&W denkt er over om in de toekomst andere organisaties en partijen een plek te bieden in het gemeentehuis. Dan ontstaan er werkplekken waar bijvoorbeeld ook de klant kan aanschuiven. De woordvoerster: “Wij vinden het een prima uitgangspunt om een inwoner op weg te helpen en door te verwijzen, ook als het geen probleem betreft dat door de gemeente kan worden opgelost.”

De gemeente Nijmegen benadrukt dat burgers altijd terecht kunnen in de Stadswinkels Mariënburg en Dukenburg. Dat kan vijf dagen per week, maar wel op afspraak.

Ook zijn er in de Nijmeegse stadsdelen zogeheten Stips, waar inwoners informatie en adviezen kunnen krijgen en allerlei vragen kunnen stellen. Burgers kunnen daar langskomen zonder afspraak. Verder kan men daar ook telefonisch of digitaal vragen stellen. In de Stips werken burgers en beroepskrachten samen.

Nu op radio RN7: {{ current_item.title }} {{ current_item.title }}
Straks:
{{ next_item.title }}
{{ next_item.title }}