Forse financiële bijdrage Rijk en provincie verkeersdoorstroming regio Nijmegen

Forse financiële bijdrage Rijk en provincie verkeersdoorstroming regio Nijmegen

REGIO – Een groot aantal maatregelen en vele tientallen miljoenen aan investeringen moeten de komende jaren voorkomen dat het verkeer in de regio Nijmegen dichtslibt. Tot tevredenheid van de Nijmeegse wethouder Harriët Thiemens werd vrijdag bekend dat het Rijk en de provincie fors gaan investeren in de verkeersdoorstroming van de regio.

Zo hebben het Rijk en de provincies Gelderland en Noord-Brabant vrijdag aangekondigd dat ze gezamenlijk 103 miljoen euro reserveren om de bereikbaarheid tussen de regio’s Nijmegen en Eindhoven te verbeteren. Er wordt onder meer ingezet op een rechtstreekse treinverbinding Nijmegen-Eindhoven, zonder overstappen in Den-Bosch.

Verbetering openbaar vervoer

Zo is het de bedoeling dat de snelweg A50 wordt verbreed naar zes rijstroken tussen de knooppunten Ewijk, Bankhoef en Paalgraven. Verder komen er meer maatregelen om de bereikbaarheid en leefbaarheid langs de snelweg A50 tussen Eindhoven en Nijmegen te verbeteren.

Daarbij gaat het om verbetering van het openbaar vervoer, snelfietsroutes, het stimuleren van gedragsverandering bij de automobilist en samenwerking met bedrijven en instellingen. Dit alles zorgt ook voor een veel betere verkeersdoorstroming in Nijmegen en de omliggende regio.

Succesvolle Nijmeegse lobby

De Nijmeegse wethouder Harriët Thiemens (mobiliteit en duurzaamheid) is ook verheugd dat er deze week overeenstemming is bereikt over renovatie en uitbreiding van Station Nijmegen-Heyendaal. Daar is in totaal 13,5 miljoen euro mee gemoeid.

Mede dankzij een succesvolle lobby vanuit Nijmegen heeft het Rijk zich bereid verklaard om 6,5 miljoen euro bij te dragen. Eerder al had de provincie 5 miljoen toegezegd en Nijmegen 2 miljoen.     

Centraal Station eveneens op de schop

Zoals bekend gaat ook het Centraal Station in Nijmegen de komende jaren op de schop. Zo komt er een volwaardige ingang aan de westkant van het station, met onder andere een fietsenstalling. Daarnaast krijgt ook de huidige ingang van het station aan de stadskant volgens Harriët Thiemens in de toekomst een complete upgrading.

De betrokken partijen, zoals gemeente, ProRail en provincie, gaan nu onderzoeken welke uitbreiding en renovatie de komende jaren noodzakelijk zijn.    

Alle maatregelen en tientallen miljoenen aan investeringen zijn er op gericht om de burgers in het openbaar vervoer te krijgen, of dat ze de (elektrische) fiets gebruiken. De snelfietsroutes spelen daarbij een belangrijke rol. Wethouder Thiemens benadrukt dat het erom gaat dat mensen de auto laten staan, vooral in de spits.

Veilige fietsroute bij afslag A15, Elst-Oosterhout

Vrijdag werd ook bekend dat het Rijk bijna 5,3 miljoen euro bijdraagt aan de ontwikkeling rond de afslag 38, Elst-Oosterhout aan de snelweg A15. Het verkeer rond deze afslag wordt steeds drukker, waardoor er files ontstaan op de A15.

Het project Afslag 38, dat er op is gericht om het gebied beter te ontsluiten, vergt een totale investering van zo’n 23 miljoen euro. Er komt daar onder meer een veilige route voor de fietsers (met name veel scholieren) en een betere doorstroming van het openbaar vervoer.

Nu op radio RN7: {{ current_item.title }} {{ current_item.title }}
Straks:
{{ next_item.title }}
{{ next_item.title }}