Kleine groei Vierdaagsefeesten 2019, vrijdag 265.000 feestgangers in stad

Kleine groei Vierdaagsefeesten 2019, vrijdag 265.000 feestgangers in stad

NIJMEGEN – De 50e editie van de Vierdaagsefeesten in Nijmegen heeft iets meer bezoekers getrokken dan vorig jaar. Verspreid over 7 dagen deden zo’n 1.625.000 feestvierders de binnenstad van Nijmegen aan, zo’n 10.000 meer dan vorig jaar. Het feest op vrijdag werd bezocht door 265.000 mensen.

De organisatie blikt terug op een fantastische sfeer, prachtige programmering, veel belangstelling en perfecte weersomstandigheden.

Bestuursvoorzitter Walter Hamers: ‘De bezoekersaantallen van de Vierdaagsefeesten maken een stabiele groei door, die gelijk loopt met de groei van het aantal Nederlanders en het aantal inwoners van Nijmegen. We gaan met de ambities en de ontwikkeling van de stad mee. We hoeven niet meer en groter, maar wel beter en nog waardevoller.’

Koel begin

De week kwam rustig op gang door nog wat regen op de zaterdagmiddag en wat koelere momenten begin van de week, met temperaturen tussen de 20 en 24 graden.

Opvallend veel mensen kwamen gericht voor het programma naar de stad. Niet alleen bij het Valkhof Festival, dat ook dit jaar weer muziekliefhebbers uit het hele land en daarbuiten trok, ook bij bijvoorbeeld Otis Park, Festival op ’t Eiland, SMKMRKT, de Kaaij, Oerhollands Joris Ivensplein en Hennes Latin Stage waren duidelijk fans aanwezig van de acts die zich op de podia voltrokken.

Weinig incidenten

De sfeer in de stad was zeer goed, en ondanks de hoge bezoekersaantallen deden zich de afgelopen week relatief weinig incidenten voor. Het publiek spreidde zich goed door de stad. Directeur Leo Weterings: 'Het is ontzettend bijzonder om te zien dat hier dagelijks ruim 200.000 mensen samenkomen, uit alle lagen en leeftijden van de bevolking. Mensen die elkaar tegenkomen op de hoek van de straat, elk op weg naar hun eigen favoriete plekje, maar elkaar ontmoeten en samen iets heel bijzonders meemaken,' zegt Weterings enthousiast.

Populairste locaties

Matrixx at the Park en Matrixx Live aan de Kade waren, met grote namen op het affiche, de populairste locaties. Voor deze trekpleisters moest de politie soms ‘Vol’ communiceren op de lichtkranten. Dit gold ook voor het populaire Faberplein. De toevoeging van podium ‘Rade aan de Kade’ op de vernieuwde Waalkade bleek ook een succesformule. Het verplaatste reuzenrad toornde nu hoger boven de stad uit vanaf Kelfkensbos.

Positieve omzet horeca

Veel ondernemers geven aan een zeer positieve omzet te hebben gedraaid. Dit is volgens Weterings ook wel noodzakelijk, want om vrij toegankelijk te kunnen blijven, moet de organisatie van de Vierdaagsefeesten zich terugverdienen in consumptiebesteding.

Opvallend was dat de straten dit jaar schoner bleven: door de plaatsing van 25% extra afvalzakken en een bewustwordingscampagne, belandde er minder rotzooi op straat. Er zullen volgens Stichting Vierdaagsefeesten Nijmegen vervolgstappen worden gezet om de Vierdaagsefeesten de komende jaren volledig circulair en schoon te laten zijn voor een duurzaam evenement, ook voor aankomende generaties.

Nu op radio RN7: {{ current_item.title }} {{ current_item.title }}
Straks:
{{ next_item.title }}
{{ next_item.title }}